Filmske tehnike je termin koji se koristi za opisivanje načina na koji se smisao stvara u filmu.
Snimci kamere
Snimak kamere je količina prostora koja se vidi u jednom snimku ili kadru. Snimci kamere koriste se za prikaz različitih aspekata filma, karaktera i tema. Kao rezultat, snimci kamere su veoma važni u oblikovanju značenja u filmu. Razmatranje primjera sa desne strane ove stranice trebalo bi učiniti različite snimke kamere jasnije.
Ekstremni dugačak snimak (animacija desno) sadrži veliku količinu pejzaža. Često se koristi na početku scene ili filma radi uspostavljanja opšte lokacije (podešavanja). Ovo je poznato i kao snimanje.
Dugačak snimak (animacija desno) sadrži pejzaž, ali daje gledaocu specifičnu ideju postavljanja. Dugačak snimak može prikazati gledaocima zgradu na kojoj će se dogoditi akcija.
Pun snimak (animacija desno) sadrži potpuni prikaz likova. Iz ovog snimka, gledaoci mogu uzeti kostime karaktera i takođe mogu pomoći u prikazivanju odnosa između znakova. Za više informacija o kostimima i glumi pogledajte Poglavlje 4.
Srednji snimak (animacija desno) sadrži karaktere ili znak iz struka gore. Iz ovog snimka gledaoci mogu jasno videti lica likova, kao i njihovu interakciju sa drugim likovima. Ovo je poznato i kao socijalni snimak
Close-up (animacija desno) sadrži samo jedno lice karaktera. To omogućava gledaocima da razumeju emocije glumca i takođe im omogućavaju da osećaju empatiju za karakter. Ovo je poznato i kao lični snimak.
Ekstremni krupni plan (animacija desno) sadrži jedan deo likova lika ili drugog objekta. Ova tehnika je uobičajena u horror filmovima, posebno u prethodnom primeru. Ova vrsta snimanja stvara intenzivno raspoloženje i omogućava interakciju između publike i gledatelja.
Prilikom analize filma uvek treba razmišljati o različitim snimcima kamere i zašto se oni koriste. Sledeći put kada se nalazite u bioskopu ili gledate televiziju, vidite šta se koristi u fotoaparatu.
Važno: Ovi snimci kamere se koriste u svim oblicima vizuelnih tekstova, uključujući razglednice, postere i štampane reklame.
Ugao kamere
Važno je da ne mešate uglove kamere i snimke fotoaparata. Snimci kamere koriste se za prikaz različitih aspekata postavki, tema i karaktera. Uglovi kamere koriste se za pozicioniranje gledatelja tako da mogu da razumeju odnose između znakova. Ovo su veoma važne za oblikovanje značenja u filmu, kao iu drugim vizuelnim tekstovima.
Sledeći primeri će vam pomoći da razumete razlike između različitih uglova kamere
Ugao ptićeg oka (animacija desno) je ugao koji direktno gleda na scenu. Ovaj ugao se često koristi kao ugao uspostavljanja, uz ekstremno dugačak snimak, kako bi se uspostavio podešavanje.
Veliki ugao (animacija desno) je ugao kamere koji gleda prema subjektu. Karakter snimljen sa visokim uglom će izgledati ranjiv ili mali. Ovi uglovi se često koriste da demonstriraju publici perspektivu određenog karaktera. Gore navedeni primer pokazuje nam perspektivu ili tačku vampira. Kao gledalac možemo shvatiti da se vampir oseća moćnim.
Ugao gledanja na nivou očiju (animacija na desnoj strani) stavlja publiku na ravnopravan položaj sa karakterom / s. Ovo je najčešće korišćeni ugao u većini filmova jer omogućava gledaocima da se osećaju prijatno sa likovima.
Nizak ugao (animacija desno) je ugao kamere koji gleda na karakter. Ovo je suprotno od velikog ugla i čini se da je karakter moćniji. Ovo može učiniti da publika bude osjetljiva i mala gledajući prema karakteru. Ovo može pomoći osećaju empatije ako gledaju okvir sa stanovišta drugog karaktera.
Kao i sa snimkom kamere, moći ćete da vidite mnoge primere uglova kamere u bilo kom filmu ili vizuelnom tekstu koji gledate. Sledeći put kada gledate televiziju ili gledate film, obratite pažnju na uglove kamere i razmislite kako oni utiču na vašu percepciju (ideju) različitih karaktera.
Još jedan ugao kamere koji ćete naći je holandski ugao.
Holandski ugao (animacija desno) koristi se za demonstraciju zbunjenosti karaktera. Gore navedeni primer treba da vam dezorientira.
Pokret kamere
Kompozitori filmova takođe koriste kretanje kamere za oblikovanje značenja. Slijedi neki primjeri običnih pokreta kamere i kako se oni mogu koristiti za oblikovanje značenja u filmovima.
Kompozitor filmova često koristi kranski snimak (animacija na desnoj strani) kako bi označio kraj filma ili scene. Efekat se postiže fotoaparatom na kran koji može da se kreće nagore
Isti efekat ima i snimak za snimanje i snimak sa dolli (animacija desno). Snimak za praćenje pomera se na stazama i dolje je postavljen na kolicima kako bi se postigao efekat u gore navedenom primeru. Ovaj pokret kamere se koristi na više načina, ali najčešće se koristi za istraživanje sobe kao što je restoran. Korišćenjem snimanja ili snimanja, kompozitor filma daje posmatraču detaljan pregled situacije. Takođe se može koristiti za praćenje karaktera.
Panning (animacija na desnoj strani) se koristi da bi gledaocu pružio panoramski pogled na set ili postavku. Ovo se može koristiti za uspostavljanje scene
Ostali
Evangelion shot (animacija desno) izveden je iz popularne anime serije “Neon Genesis Evangelion”. Pokretanje kamere počinje kao ekstremno blizu i naglo zumira, stvarajući efekat zamućenja kako bi naglasio brzinu i veličinu objekta
Rasveta
Osvetljenje je veoma važan aspekt za oblikovanje značenja u filmovima. Kakva je atmosfera stvorena u sobi osvijetljene svećama? Da li ste ikada čuli za osvetljenje raspoloženja? Prostor koji svetlo neonske svetlosti izgleda da je sterilan ili tamna soba može biti mudra ili strašna. Tehnike osvetljenja u filmskoj posadi imaju zadatak stvaranja osvjetljenja u skladu sa raspoloženjem i atmosferom svake scene u filmu.
Razmotrite animaciju Primer osvetljenja jedan, Primer osvetljenja dva, Primer osvetljenja tri i razmislite o tome kakva je atmosfera napravljena u svakom.
Za svaki primer, da li mislite da osvetljenje odgovara likovima u okviru? Na primer, u Primeru tri dvoje ljudi su vrlo srećni i scena je osvetljena. Kakav bi bio uticaj na atmosferu ukoliko je osvetljenje tamno i sjenilo, slično kao u primeru Dva?
Zapamtite da se osvetljenje koristi u vizuelnim tekstovima kao i filmovima.
Kinematografija
Kinematografija je kombinacija tehnika opisanih u ovom poglavlju. Ovo uključuje snimke kamera, uglove kamere, kretanje kamere i osvetljenje. Koristite izraz kinematografija da biste sve ovo zajedno grupisali, na primer, “Kinematografija u tom filmu bila je izuzetna”.
Mise en Scene
Mise en scene se odnosi na sve objekte i karaktere u određenom okviru. Preciznije rečeno, odnosi se na sastav okvira. Kada koristite izraz mise en scene, diskutujete o tome gde je kompozitor ili direktor stavio sve elemente scene unutar okvira.